בקר ב ארכיון

מוזיקאי יפני, שהתחיל את דרכו בסוף שנות השבעים כמנהיג ההרכב האלקטרוני ילו מאג'יק אורקסטרה, הפך לאחד המלחינים האלקטרוניים החשובים של שנות השמונים והתשעים. בנוסף לאלבומי-הסולו שלו, בהם שילב בין אמביינט אלקטרוני למוסיקה קלאסית מערבית ומקצבים ממזרח-אסיה, סאקאמוטו הלחין פסי-קול רבים לסרטים, ביניהם "חג שמח מיסטר לורנס", "הקיסר האחרון", "בודהא הקטן"  ו"עקבים גבוהים" של פדרו אלמודובר

לאחר מלחמת העולם השנייה יפן ליקקה את הפצעים והתפנתה למהלך, שאולי היה מובן מאליו ואולי לא – שיתוף פעולה מאסיבי, תרבותי וכלכלי עם המערב. מבחינה מוזיקלית הדבר הזה יצר תופעה מעט מוזרה: רוב הדברים שנוצרו ביפן שיקפו חיקוי חזק במיוחד של הפופ-ארט המערבי. היות והכל היה צבעוני ומוגזם קשה להגיד שמדובר בחיקוי חיוור (למשל, צפו בקליפ של להקת Guitar Wolf או של Shonen Knife), אבל מאימפריה תרבותית והיסטורית כיפן ניתן לצפות למשהו שיותר מחובר לשורשים המרתקים של הארץ הזו. למשל, ריושי סאקאמוטו.

 אי אפשר לומר שהציוויליזציה אינה מתקדמת אם לעולם יש את ריושי סאקאמוטו. הוא נולד בטוקיו בינואר 1952 ונחשב לאחד האמנים הפוריים בהיסטוריה האנושית. בגיל שלוש כבר החל לנגן על פסנתר ובהיותו תלמיד תיכון חבר להרכבי ג'אז שונים בטוקיו. הטעם המוזיקלי שלו – ואת זה שומעים בכל תו שהלחין במהלך הקריירה העשירה שלו – נע בין הביטלס לבטהובן ולג'ון קייג'.

כחובב קולנוע אוונגרדי נרשם סאקאמוטו ללימודי מוזיקה אלקטרונית ב"אוניברסיטת האמנות" של טוקיו ומשם יצא לקריירה מוזיקלית. רשימת האמנים הנחשבים לכאלה שמזכירים, דומים או משתייכים לסגנון הנגינה וההלחנה של סאקאמוטו עשויה להיות אינסופית, לכן נציין כאן שמות בולטים כמו טומיטה, ואנגליס, ז'אן מישל ז'אר, בוטסי קולניס, דייויד בואי, טנג'רין דרים, שטוקהאוזן וריק ווייקמן.

 בשיח המוזיקלי הנחווה באמצעות המדיה – אותו שיח היוצר טקסט היסטורי שלפיו חובבי מוזיקה מספרים לעצמם ולאחרים מי התחיל מה ואלו להקות השפיעו על אחרות – התואר "חלוצי אלקטרוניקה" ניתן בדרך כלל ללהקת קראפטוורק הגרמנית ולצמד הניו יורקי Suicide. שתיהן, ביחד עם בריאן אינו הבריטי (שהציג את הצד האמביינטי של העניין), התנסו ביצירת ביטים אלקטרוניים רפטטיביים שליוו שיר עם בית ופזמון כבר במחצית הראשונה של שנות השבעים. אפשר לראות שם ניצנים של דיסקו, ברייקדאנס, האוס, היפ הופ, טכנו ועוד. אלא שאחת הלהקות הכי משפיעות על עולם המוזיקה האלקטרונית Yellow Magic Orchestra היא בכלל מיפן, וריושי סאקאמוטו היה הקלידן שלה.

Yellow Magic Orchestra

שם האלבום:  “Solid State Survivor

טריו בשם Yellow Magic Orchestra, שנוסד ב-1978 ויצר ביפן באז "טכנופופ" (כך קראו לזה ביפן) שהושווה בעוצמתו לביטלמניה בשנות השישים. ב-1980 הוציא הטריו סינגל בשם "Computer Game", שנכנס למצעד ה-"Top 20" בבריטניה. היתרון העצום שהיה לטריו האלקטרופופ המעודן הזה היה טמון בעובדה שבשלהי שנות השבעים יפן הייתה שיא הטכנולוגיה בכל הנוגע לסינתיסייזרים, סמפלרים וסיקוונסרים. חברי ההרכב היו אולי הראשונים שהשתמשו באסתטיקת סייברפאנק, ששכללה את הרובוטיקה של קראפטוורק למשהו ברוח הסרט "Blade Runner". ב-1983 הלהקה התפרקה וסאקאמוטו עבר פאזה.

Sylvian & Sakamoto

מתוך הפסקול של הסרט Merry Christmas, Mr". Lawrence”

מיד אחרי הפירוק של Yellow Magic Orchestra התרכז סאקאמוטו בשלושה ערוצים בו זמנית.

הוא כתב פסקול לסרטו של נגיסה אושימה בכיכובו של דייויד בואי, "חג שמח, מיסטר לורנס", שהביא לו הכרה עולמית. (כולל שיתוף הפעולה עם דייויד סילביין הבריטי, סולן להקת Japan). באותו סרט מצליח השיק סאקאמוטו קריירת משחק (חפשו אותו בתפקיד "קפטן Yonoi"). במקביל הוא המשיך לנפק ביתר שאת אלבומי סולו שלא הפסיקו לנוע בין מזרח רחוק למערב, בין אנרגיית זן לאנרגיה פוטוריסטית אפוקליפטית – בין יפן לשאר העולם.

Ryuichi Sakamoto

נעימת הנושא של הסרט "The Last Emperor"

הזדמנות לצפות בסאקאמוטו מנצח על המקהלה שהקליטה את קטע הנושא לסרטו של ברנרדו ברטולוצ'י מ-1987, "הקיסר האחרון". פסקול זה, שנכתב על ידי סאקאמוטו בשיתוף עם דייויד ביירן מהטוקינג הדז, זיכה את סאקאמוטו באוסקר ומיצב אותו כאחד המלחינים המבוקשים ביותר בעולם. פדרו אלמובובר, אוליבר סטון ובריאן דה פלמה הם רק חלק מהשמות שהזמינו ממנו פסקולים נוספים במרוצת השנים. אגב, סאקאמוטו גם משחק בסרט זה, כמו גם בקליפ של מדונה ללהיטה "Rain".

Ryuichi Sakamoto + Arto Lindsay

שם האלבום: "Esperanto"

במהלך הקריירה שלו רשם סאקאמוטו שיתופי פעולה רבים. שמות כמו דייויד ביירן, איגי פופ, בריאן ווילסון, תומאס דולבי, יוסו נ'אדור ועוד הקליטו או הופיעו עם סאקאמוטו, העשירו את היצירה שלו ותמכו באידיאולוגיה הסאקאמוטואית המשלבת באופן נדיר ולא מאולץ בין צלילים מזרחיים למערביים. אחד השמות היותר מעניינים שהקליטו והופיעו עם סאקאמוטו הוא ארטו לינדזיי – אמריקאי שגדל בברזיל והפך לסמל של סצנת ה-No Wave בניו יורק עם הלהקה החלוצית שהקים שם בשלהי שנות השבעים, DNA. בוידאו שלפניכם, המגיש קאבר נדיר לשיר "We Love You" של הרולינג סטונז, השניים חוברים יחדיו בניו יורק של 1990.

Ryuichi Sakamoto

אלבום: Neo Geo

הקליפ שלפניכם היה הקליפ הראשון שזכה בפרס "הוידאו פורץ הדרך" של MTV. איגי פופ וסאקאמוטו הקליטו אותו, והוא מופיע באלבום Neo Geo מ-1991, שנחשב לאלבום הפופ שהכי הצליח למזג בין תרבות מערבית למזרחית. עלילת הקליפ מביאה סיפור אהבה דמיוני בין רובוט לאחת מהדוגמניות של אמן הדאדא מאן ריי בפריס של שנות השלושים, וסאקאמוטו – שלא כמו איגי פופ – מופיע בו בשוטים שצולמו במהלך העבודה שלו על הפסקול של "הקיסר האחרון" בלונדון.

Yellow Magic Orchestra

שם האלבום: "Technodon Live"

הקאמבק הראשון של Yellow Magic Orchestra התרחש ב-1993. הקליפ שלפניכם, שצולם בהופעה חיה בטוקיו, מובא כאן על מנת שתוכלו להפנים את מידת ההערצה שלה זכתה הלהקה ביפן. אמנם האסתטיקה הרובוטית של סוף הסבנטיז-תחילת אייטיז כבר לא שם בכלל, אבל האנרגיות כן.

Ryuichi Sakamoto

שם האלבום: "BTTB"

ב-1998 הקליט סאקאמוטו אלבום בשם "BTTB"  (ראשי תיבות של"Back To The Basic"). אלבום זה נוצר כקונטרה לאלבומו הקודם מהשנה החולפת, "Discord", שהציג את הניסיון הראשון שלו ליצור מוזיקה קלאסית עם הפקה מוזיקלית עשירה בשכבות של ערוצים. אחד הקטעים באלבום הפסנתרי הפשוט והנגיש שבא אחרי "Discord" הוא "Energy Flow", שהפך ללהיט גדול ביפן ולאחת המנגינות הכי מוכרות של סאקאמוטו. בסיבוב ההופעות שקידם  את האלבום הזה בארצות הברית פתח סאקאמוטו את המופע בסט דיג'יי קצר ואוונגרדי תחת שם הבמה "DJ Love groove". שנה מאוחר יותר הוא כבר יקליט ויפיק אופרת מולטימדיה שאפתנית מאוד בשם "LIFE".

Ryuichi Sakamoto

שם האלבום: "Chasm"

ב-2005, ארבע שנים לפני שקיבל בשגרירות צרפת בטוקיו את התואר "קצין המסדר של האמנויות והאותיות", הוציא סאקאמוטו אלבום אלקטרוני ניסיוני ברוח ניו אייג'ית ובמקביל ייצר עבור חברת הפלאפונים Nokia סאונדים וצפצופים שונים. בקטע שלפניכם מבצע סאקאמוטו את הקטע החזק באלבום, "War & Peace".

  • שם (חובה)

  • אימייל (חובה, אך לא מפורסם)

  • URL (רשות)

  • תגובה (חובה)

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On PinterestVisit Us On Youtube